Starten met Payconiq GO
Welkom bij Payconiq! Zodra u de welkomstmail en activatiesleutel (API-Key) ontvangt, kan u aan de slag met uw Payconiq-betaaloplossing.
Ontdek hier hoe alles werkt en hoe u aan de slag gaat.
Aan de slag
U kunt aan de slag zodra u de e-mails met de volgende onderwerpen heeft ontvangen: 'welkom bij Payconiq' en 'Uw gegevens voor de Payconiq-integratie zijn nu beschikbaar'.
Open de e-mail met als onderwerp 'Uw Payconiq GO-gegevens' en voer de gegevens in
Deze e-mail bevat uw GO-activatiesleutel (API-key) en kan, om veiligheidsredenen, slechts beperkt geopend worden. Sla de gegevens dus veilig op voor later gebruik!
Maak een Payconiq GO-gebruiker aan
Dit kan via de Payconiq GO-app voor handelaars of gewoon online op go.payconiq.be.
Kies een Payconiq GO-gebruikersnaam en vul de ontbrekende gegevens in
De gebruikersnaam kan de naam van een persoon of locatie zijn, u kiest!
Stel een wachtwoord in voor de GO-gebruikersnaam
U ontvangt meteen een e-mail waarmee u een wachtwoord kunt instellen.
Log in
Log in en druk de QR-code voor deze gebruiker af. U kunt nu een testbetaling doen!
Uw welkomstpakket wordt pas verzonden nadat u minstens één Payconiq GO-gebruiker heeft ingesteld. U ontvangt uw welkomstpakket binnen maximaal 10 werkdagen nadat u de bovenstaande stappen heeft doorlopen. U kunt zoveel gebruikers instellen als u wenst.
Zo ontvangt u vlot betalingen
Open de Payconiq GO-app of surf naar go.payconiq.be.
Geef het bedrag in en bevestig
Laat de QR-code scannen
De betaler bevestigt de betaling
U ontvangt meteen een betaalbevestiging op uw scherm
Onze handige tips
Overzicht Payconiq GO-transacties bekijken
In de Payconiq GO-app voor handelaars kan een gebruiker een betaaloverzicht bekijken en exporteren. Dit kan geautomatiseerd worden via het Payconiq GO-menu.
Bent u Payconiq-accountbeheerder? Dan kunt u inloggen op het handelaarsportaal om een overzicht van de betalingen van alle Payconiq GO-gebruikers in Excel of PDF te downloaden. De inloggegevens van het handelaarsportaal zijn niet dezelfde als die van uw Payconiq GO-omgeving.
Download de Payconiq GO smartphone-app voor handelaars
U kan de Payconiq GO-app voor handelaars downloaden vanuit de Play Store en App Store.
Niet vertrouwd met apps, of liever Payconiq GO aanbieden via het scherm van een tablet of kassa? Dat kan via go.payconiq.be. U beschikt over dezelfde mogelijkheden als met de app.
Extra Payconiq GO-gebruikers instellen
Wilt u uw medewerkers Payconiq-betalingen laten ontvangen met Payconiq GO, maar deelt u liever geen inloggegevens? Voeg dan het toestel dat zij gebruiken toe via 'gekoppelde toestellen'.
De QR-code op een sticker of op uw scherm tonen?
U kan kiezen om voor elke betaling de QR-code op uw scherm te laten verschijnen. Dit is de ideale oplossing om betalingen te ontvangen weg van de kassa, zoals aan een drukke toog, op terras of onderweg. In uw Payconiq GO-account staat de QR-code op een sticker standaard ingesteld. U kan dit aanpassen via de instellingen. Zolang de instelling 'QR-code op een sticker tonen' actief is, kan de QR-code niet op een scherm getoond worden.
Het betaaloverzicht van een GO-gebruiker bekijken
In de Payconiq GO-app kan een ingelogde gebruiker zijn eigen betaaloverzicht downloaden. De Payconiq GO-gebruiker kan ook instellen dat er dagelijks automatisch een betaaloverzicht wordt verzonden via e-mail.
Bekijk het transactieoverzicht van alle GO-gebruikers op het handelaarsportaal
Heeft u GO-gebruikers aangemaakt voor uw medewerkers? Een GO-gebruiker kan het eigen transactieoverzicht raadplegen, maar indien u een overzicht wenst van alle GO-gebruikers of medewerkers die aan uw GO-account verbonden zijn, kunt u terecht in het handelaarsportaal.
Daar vindt u alle betalingen terug in het 'Alle transacties'-overzicht.
Alleen de Payconiq-accountbeheerder heeft toegang tot dit overzicht. Houd er rekening mee dat de inloggegevens voor het handelaarsportaal anders zijn dan die voor Payconiq GO.
Heeft u vragen over de Payconiq GO-app voor handelaars?
Payconiq GO | Waarom heeft Payconiq een bijkomend e-mailadres nodig bij het instellen van een GO-gebruiker?
Het e-mailadres dat gekoppeld is aan een GO -gebruiker, wordt alleen gebruikt voor het instellen of herstellen van het wachtwoord.
Payconiq GO | Waar vind ik het overzicht van mijn GO-transacties?
Alle transacties van de dag kan u in het GO-portaal terugvinden onder ‘GO-transacties van vandaag’. Hier kan u ook de betalingen zien die niet konden worden doorgevoerd.
Klik op ‘GO-transacties downloaden’ om een overzicht met start- en einddatum op te vragen. Het overzicht zal in het gewenste formaat naar het gekoppelde e-mailadres verzonden worden.
U kan dit proces ook automatiseren. Dan ontvangt u elke dag op hetzelfde uur een overzicht.
Payconiq GO | Ontvang ik een sticker met mijn GO QR-code?
Wanneer u kiest voor Payconiq GO op een sticker kan u de QR-code gelinkt aan uw GO-gebruiker meteen downloaden via go.payconiq.be of via het menu in de Payconiq GO-app en de code zelf afdrukken.
U zal via de post de stickerversie van deze code ontvangen op het adres dat u heeft opgegeven bij de aanmaak van uw GO-gebruiker. Ga goed na of het opgegeven adres correct/compleet is en of het een adres is waarop u post kan ontvangen (is er bijvoorbeeld er een brievenbus anwezig?). Wenst u het adres aan te passen? Laat het ons weten via go.payconiq.be/help.
Geen sticker ontvangen of wenst u een nieuwe sticker te bestellen? Neem dan contact met ons op via go.payconiq.be/help.
Kan u uw sticker niet terugvinden via het menu in go.payconiq.be of via de Payconiq GO-app? Kijk dan eerst of de optie “QR-code op sticker gebruiken” is geactiveerd in uw instellingen. Als dit niet het geval is, dient u deze eerst te activeren (vergeet de wijzigingen niet op te slaan!). Nadien zal de downloadknop verschijnen in het menu.
Payconiq GO | Wat zijn de API-key en Product-ID (PPID) en waar kan ik deze vinden?
Om GO-gebruikers in te stellen heeft u een API-key en Product-ID nodig. U ontvangt deze gegevens via e-mail na activatie van uw Payconiq-handelaarsaccount.
Heeft u al een Payconiq-handelaarsovereenkomst? Vraag dan uw GO-gegevens aan die u nodig heeft om een GO-gebruikersnaam in te stellen.
Nog geen Payconiq-handelaar? Sluit u dan aan.
Hoe werkt het gebruikersbeheer van Payconiq GO?
Hoe kan ik mijn medewerkers Payconiq-betalingen laten ontvangen zonder mijn inloggegevens te delen?
U kunt nu onze nieuwe functie voor gebruikersbeheer gebruiken. Deel eenvoudig een QR-code of een link met uw medewerker(s) om hen beperkte toegang te geven om betalingen namens u te ontvangen.
Welke toegang heeft de medewerker?
De tijdelijke medewerker heeft alleen toegang om betalingen te ontvangen. Ze kunnen geen transactieoverzichten bekijken, apparaten koppelen, instellingen wijzigen of toegang krijgen tot andere functies van uw Payconiq GO-account.
Hoe activeren medewerkers hun toegang?
De medewerker kan toegang activeren door de QR-code te scannen of op de link te klikken die u verstrekt. Ze kunnen direct na activering beginnen met het ontvangen van betalingen.
Kan ik de toegang van een toestel van een medewerker intrekken?
Ja, zowel u als de medewerker kunnen de toegang of koppeling van het apparaat op elk moment intrekken of verbreken.
Hoe lang blijft mijn medewerker ingelogd?
Uw medewerker wordt automatisch uitgelogd na 30 dagen van inactiviteit.
Hoe kan ik mijn medewerkers toegang geven om betalingen te accepteren zonder mijn inloggegevens te delen?
Stap 1 : Stuur een verzoek om het toestel te koppelen aan uw medewerker.
- Vraag uw medewerker om de GO-app te downloaden op zijn/haar smartphone.
- Ga naar ‘Gekoppelde toestellen’ in uw GO-account en klik op ‘Apparaat toevoegen’.
- Geef het nieuwe toestel een naam, klik op 'Toestel toevoegen’ en toon de gegenereerde QR-code of deel de activatielink via e-mail, WhatsApp of SMS.
- Zodra het toestel van de medewerker is gekoppeld, verschijnt er een succesbericht dat bevestigt dat het apparaat klaar is om betalingen te accepteren.
- Via het menu Gekoppelde toestellen’ kunt u de toegang van het toestel intrekken of de uitnodigingslinks opnieuw verzenden indien nodig.
Stap 2: Vraag uw medewerker om de volgende stappen te volgen om zich te koppelen aan uw account:
- Download de Payconiq GO-app op het toestel.
- Gebruik de QR-code of activatielink om het toestel te verbinden met het Payconiq GO-account.
- Scan de QR-code met de Payconiq GO-app of klik op de activatielink.
- Wanneer uw toestel succesvol gekoppeld is, verschijnt er een bevestigingsbericht.
- U bent nu klaar om betalingen te accepteren.
Iedereen kan mobiel betalen met Payconiq via deze apps
Maaltijdcheques
Hoe vertelt u aan uw klanten dat u Payconiq aanvaardt in uw zaak? Ontdek handige tips en download promotiemateriaal om mobiel betalen te stimuleren.
Promotiemateriaal
Laat zien dat betalen met Payconiq kan
Handelaarsportaal
Payconiq biedt u heel veel mogelijkheden. Ontdek hoe u makkelijk inkomende betalingen kunt opvolgen, transactielijsten downloaden en nog veel meer.