Een UBO: wat en waarom?
Een UBO is de uiteindelijke begunstigde (of Ultimate Beneficial Owner) van een onderneming.
De uiteindelijke begunstigde (UBO) is (i) elke natuurlijke persoon die de onderneming controleert en/of voor wiens rekening een verrichting wordt uitgevoerd. Het gaat minstens om elke natuurlijke persoon die rechtstreeks of onrechtstreeks een participatie van meer dan 25% van de aandelen in handen heeft; of (ii) als geen enkele natuurlijke persoon onder punt (i) als UBO kan worden geïdentificeerd, de natuurlijke persoon of personen die de leidinggevende functie uitoefent of uitoefenen.
Op de Payconiq-handelaarsovereenkomst moeten - in het kader van de wet tot voorkoming van het witwassen van geld en van de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten (of kortweg antiwitwaswetgeving) - alle personen die onder één van of beide bovenstaande categorieën vallen, worden geïdentificeerd. Dit wil zeggen dat voor elk van de personen de volledige gegevens, inclusief kopie van het identiteitsbewijs, moeten worden doorgestuurd.
Voor meer informatie over wie precies als UBO is/moet worden aangeduid binnen uw vennootschap, vzw, stichting kan u de UBO-handleiding op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën raadplegen.
Other FAQs
- Payconiq in de praktijk
-
Mijn Payconiq-uitbetalingen
- Gegroepeerde uitbetalingen
- Ik heb een e-mail ontvangen met de vraag om mijn bedrijfsgegevens bij te werken. Waarom?
- Kan ik de naam van mijn klant terugvinden op mijn rekeninguittreksels?
- Wanneer komt de betaling van een klant op mijn bankrekening?
- Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over mijn transacties?
- Mijn handelaarsaccount beheren
-
Payconiq-oplossingen voor handelaars
- PAYCONIQ GO | Hoe werkt het gebruikersbeheer van Payconiq GO?
- Payconiq GO | Ik wil een eerste GO-gebruiker aanmaken. Wat heb ik nodig?
- Payconiq GO | Waarom heeft Payconiq een bijkomend e-mailadres nodig bij het instellen van een GO-gebruiker?
- Payconiq GO | Wat zijn de API-key en Product-ID (PPID) en waar kan ik deze vinden?
- Payconiq GO | Mijn GO-wachtwoordlink is niet langer geldig
- Een handelaarsaccount aanvragen
-
Aan de slag met het handelaarsportaal
- De link om een wachtwoord aan te vragen is vervallen. Hoe krijg ik een nieuwe?
- Hoe kan ik een transactieoverzicht downloaden in het handelaarsportaal?
- Hoe kan ik een wachtwoord aanvragen voor het handelaarsportaal?
- Ik kan geen documenten opladen, hoe kan ik dit oplossen?
- Waar kan ik mijn inloggegevens voor het handelaarsportaal vinden?
- Mijn Payconiq-factuur
-
Alles over maaltijdcheques via Payconiq
- Hoe werken maaltijdcheques met Payconiq voor klanten?
- Hoe kan u betalingen met maaltijdcheques via Payconiq activeren of aanvragen?
- Hoe verloopt de uitbetaling van een ‘gecombineerde’ transactie met maaltijdcheques en Payconiq?
- De betalingen met maaltijdcheques ontbreken in mijn betalingsoverzicht.
- Hoe kan ik mijn ‘gecombineerde’ transacties met maaltijdcheques en Payconiq opvolgen?
-
Werkingskost
- Blijft de werkingskost van toepassing als er geen transacties plaatsvinden?
- Ik heb meerdere Payconiq-handelaarsaccounts (Merchant ID’s) voor mijn zaak. Hoe kan ik deze samenvoegen?
- Ik ontving een factuur voor de werkingskost, maar ik ga hier niet mee akkoord. Hoe ontvang ik een terugbetaling?
- Is de jaarlijks gefactureerde werkingskost van € 18 inclusief btw?
- Mijn BTW-nummer is veranderd. Waarom wordt mij opnieuw een werkingskost aangerekend?